tiistai 2. toukokuuta 2023

Tirppoja tiiraamaan!

Mun ornitologitaidot riittää jaottelemaan linnut variksiin, sorsiin ja pikkulintuihin, mutta onneksi kaltaisiani lintubongareita varten on tehty sovellus, johon nauhoitetaan lintujen laulua ja se kertoo mistä linnusta ja millä todennäköisyydellä on kyse. Sovellus on nimeltään Muuttolintujen kevät ja se on kehitetty Jyväskylän yliopistossa.

Ladattuani sovelluksen jäin heti koukkuun ja nauhoittelin koiria ulkoiluttaessa lähiympäristön livertäjiä ja minulla onkin jo kasassa 16 eri lintua, joista itse olisin ehkä tiennyt harakan, lokin ja variksen.

Nappaa sinäkin sovellus käyttöön ja lähde tirppoja tiiraamaan! 




4 kommenttia:

  1. Hei kiitti tosi paljon vinkistä! Latasin heti sovelluksen, vaikken ihan hirveästi ole lintumaastoissa liikuskellutkaan. Jäin vain miettimään sitä, miten hyvin sovellus mahtaa kuulla linnun laulun, jos lintu livertää jossain kaukaa vienosti...

    Kivaa kevään jatkoa muutenkin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tää on tabletilla, kun ei ole älykännyä ja aika hyvin on napannut äänet, vaikka linnut on ollut vähän kauempanakin. Välillä on tullut "tyhijä" nauhoituksia, eikä se ole tunnistanut yhtään lintua, mutta on käynyt niinkin, että mä olen ollut kuulevinani vain 2 erilaista linnun laulua ja sovellus on napannut 4!

      Aurinkoista kevään jatkoa sullekin, Satu!

      Poista
  2. Kiitos vinkistä minunkin puolestani! Tuo mietitytti, kuinka hyvin sovellus pystyy poimimaan usean linnun laulun silloin kun eri laulajia on runsaasti, mutta hyvä tietää, että se pystyy bongaamaan monta yhdestä äänityksestä. Ja hienoa, että toimii myös tabletilla; jäinkin ensin pohtimaan, oletko hankkinut älypuhelimen! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olkaapa hyvät! Heti pieni it-opiskelija sisälläni alkoi pohtia sovelluksen toimintatapaa ja uskon, että sinne on syötetty datana linnunlaulua ja tekoäly vertaa äänidataa nauhoitettuun ja löytäessään yhteneväisyyksiä tekee tunnistuksen. Tunnistuksen sanotaan sovelluksessa kestävän 5-120s ja tekoäly voi ajaa nauhoituksen nopeasti useasti läpi ja näin verrata kaikkiin datasta löytyviin ääniin. Näin siis minä uumoilen sen toimivan, en ole varma.
      Ja juu, ei älypuhelinta mulle... :D

      Poista

Kiitos kommentista! - ¡Gracias por comentar!