perjantai 29. heinäkuuta 2016

En ole koskaan... - Nunca he...

Nappasin tämän kivan postausidean Matkattaren blogista.
La idea para este texto encontré en el blog de Matkatar.

En ole koskaan...                Nunca he...

...pelannut Afrikan tähteä
Ei, en ole. Minulla ei ole aavistustakaan, mikä on pelin idea tai miten sitä pelataan.
...jugado un juego de mesa que se llama "La estrella de África". 
Parece que todos los finlandeses de mi edad (e incluso los más jovenes) lo han jugado.

...käynyt Vaasassa
Mistä tämä nyt tähän valikoitui? No kun aikas monta kolkkaa Suomessa on jo koluttu, mutta tuo länsirannikon keskiväli on edelleen tutkimatonta seutua minulle.
...ido a Vaasa.
¿Y esto de dónde vino? Pues casi todas las esquinas del país ya he visto pero tengo todavía una zona sin explorar en la parte central de la costa oeste.

...omistanut älypuhelinta
Enkä halua. Multa menee hermo jo kun yritän kirjoittaa jotain tabletilla. Saati sitten jonkun lompakon kokoisen puhelimen minikosketusnäppäimistöllä. Eikä minusta siinäkään ole mitään älykästä, että niitä saa latailla tunnin välein. Meidän puhelimessa kestää lataus 7-10 päivää!
...tenido un smartphone
Ni quiero tener. Ya me vuelvo loco intentando escribir algo con el tablet. Ni pensar cómo sería con un miniteclado táctil de una cosa de tamaño de una cartera. Tampoco lo veo nada inteligente que tienes que cargarlo cada dos horas. ¡La carga de nuestro teléfono dura de 7 a 10 días!



...käynyt hierojalla
Yök. En halua, että joku tuntematon hipelöi ja murjoo. Kyllä mies saa vaikkapa mun varpaita hieroa, mutta ei hänkään saa kuin korkeintaan silitellä selkää ja hartioita.
...ido al masajista
Yiaak. No quiero que alguien me toquetea o machaca. Mi esposo me puede masajear los dedos de pie pero a él tampoco le dejo hacer nada más que acariciar mi espalda y los hombros.

...pitänyt saunomisesta
Mä olen se, joka uimahallissa istuu siinä "lasten penkillä" lattiatasossa oven vieressä. Meillä on tässä asunnossa oma sauna, joka on viimeiset pari kuukautta toiminut orkideavarastona. Siellä voi myös kuivattaa pyykkejä. Yksi sauna on ollut mieleeni. Siellä oli lämmin, ei kuuma. Siellä pystyin hengittämään. Se oli Kolilla eräässä vuokramökissä.
...sido un gran fan de la sauna 
Yo soy aquella que en una piscina pública está sentada en "el banquillo de los niños" abajo cerca del suelo al lado de la puerta. Tenemos sauna en esta casa y durante los últimos meses lo he usado para almacenar orquídeas. También sirve para secar la ropa. Una sauna me ha gustado. Tenía temperatura agradable, no sofocante. En aquella pude respirar. Fue la sauna de una cabaña en Koli.

...pitänyt suomalaisesta kahvista
Olen yrittänyt. Maidolla. Sokerilla. Maidolla ja sokerilla. Kun sitten Kanarialla join ensimmäistä kertaa kahvia, joka tehtiin minulle mainospuheella: "kahvi, joka ei maistu kahville"; olin myyty. Alussa join lechelecheni (vahva kahvi, maitotiiviste ja maito) sokerilla, nykyään maitotiivisteen makeus riittää.
...bebido café finlandés
He intentado. Con leche. Con azúcar. Con leche y azúcar. Empezé a beber café al probar en Canarias "café que no sabe a café". Al principio bebí mi lecheleche con azúcar pero hoy en día es suficiente con la leche condensada.


...ollut hyvä tekemään päätöksiä
Vaaka. Lempilause: "En tiedä." Mitä suurempi päätös, sen tarkemmin pitää punnita eri vaihtoehtojen ja skenaarioiden välillä. Onnekseni vierelläni on skorpioni, joka voi päättää puolestani. Minua se ei haittaa.
...sido buena en tomar decisiones
Libra. Mi frase favorita: "No sé." La mayor la decisión más tengo que pensar entre diferentes opciones y escenarios. Por suerte tengo un escorpio a mi lado que puede decidir por mí. A mí no me molesta.

...osannut sukeltaa pitämättä nenästä kiinni
En vaan ymmärrä, miten nenään ei muka mene vettä, jos ne reiät on auki...? Ja se neuvo: "Puhalla ilmaa nenästä ulos veden alla" ei toimi, koska mulla riittää ilmaa kolmen sekunnin puhallukseen, eikä sillä kyllä pitkälle pötkitä.
...sabido bucear sin coger por la nariz
No entiendo ¿cómo se supone que no entra agua a la nariz si los agujeros están abiertos? Y ese consejo: "Sopla aire por la nariz debajo del agua" no funciona porque tengo aire para soplar tres segundos y eso no me lleva tan lejos.

...osannut ajatella kuin nainen
Siis silleen liian monimutkaisesti; vetäen omia johtopäätöksiä ja olettaen loput. Tulkitsemalla toisten sanomisia oman mielen mukaan kysymättä heiltä mitä he tarkoittivat. En osaa suuttua vihjailevista naljailuista; asiat pitää sanoa suoraan, jos haluat, että ymmärrän. En osaa puhua lapsista, ruoanlaitosta tai sisustuksesta.
...sabido pensar como una mujer
Me refiero así demasiado complicado; tomando conclusiones y suponiendo el resto. Interpretando a mi manera lo que dicen los demás sin preguntárselo a ellos qué querían decir. No sé cabrearme si lo intentas hacer insinuando. Dímelo a la cara si quieres que te entiendo. No sé hablar de niños, cocinar o diseños interiores.

...leikkinyt nukeilla
Ehkä tämä liittyy tuohon edelliseen. Mulla oli pienenä pikkuautoja varmaan yli sata ja niillä leikittiin kaikenlaista. No kyllä mä ihan tarkalleen ottaen olen leikkinyt nukeilla, mutta ne on ollut tapauksia, joissa esimerkiksi serkun luona on ollut muitakin tyttöjä kylässä ja he ovat alkaneet leikkiä barbeilla. Ujona en halunnut sanoa, ettei minua kiinnosta nukkeleikit, vaan olin mukana barbie kädessä miettien, että mitä tälläkin nyt sitten pitäisi tehdä...?
...jugado con muñecas
Quizás tiene que ver con el anterior. Cuando era pequeña tenía seguramente más de cien coches y jugamos todo lo posible con ellos. Pues para ser exacto, sí he jugado con muñecas pero han sido casos que por ejemplo en la casa de mi prima había amigas suyas y empezaron a jugar con los barbies. De pequeña era muy tímida y no quería decir que no me interesan las barbies sino las acompañé con la barbie en la mano pensando ¿qué se supone que hago con ésta...?


8 kommenttia:

  1. Olipa hauska teksti! Mulla on sama tuon nenästä kiinni pitämisen kanssa sukellettaessa; vesi menee muuten auttamatta nenään, eikä mitkään puhallukset toimi. Sentään osaan avata lukkeutuneet korvat lentokoneessa pitämällä nenästä kiinni samalla kun "puhallan" nenän kautta ilmaa ulos, kun muut hierovat päätään ja ovat tuskissaan. Jotain sitä aina osaa ja jotain ei, ei kai siitä mihinkään pääse.

    Mulla oli älypuhelin hetken pelkkänä kamerana ennen kuin annoin sen pois. Siinä oli sellainen prepaid-kortti, että puhelimen sai ylipäänsä auki, mutta kortilla ei ollut arvoa, eli puhelimena/tietokoneena kapistusta ei voinut käyttää. Harmittaa ihan se päivä, kun vanha puhelin hajoaa lopullisesti, eikä kaupoista saa enää muita kuin näitä älyttömyyksiä. Onneksi ainakin vielä on niitä Doro-tyyppisiä pappapuhelimia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin, että kaikki "aikuiset" osaa sukeltaa "oikein" paitsi minä... Onneksi en ole ainoa nenävikainen! :D Minäpä osaan avata korvat lentokoneessa ilman nenästä pitämistä. En osaa selittää, mitä teen (en nielaise, en puhalla, en haukottele), mutta korvan sisällä kai joku liikkuu (tärykalvo?) ja kuuluu "raks" ja korvat on auki.

      Mekin hankittiin yhdellä Kanarian reissulla toinen, uudempi älytön puhelin juuri siksi, että jos nykyisestä joskus aika jättää, ei käy niin, ettei älyttömiä puhelimia enää myydä ja joudutaankin ostamaan älykänny.

      Poista
  2. Hih, hauska postaus.
    Afrikan tähdeltä välttyminen vaatii kyllä jo taitoa, se kun tulee vastaan joka puolella. Minä leikin lapsena nukeilla, mutta useimmiten seksileikkejä (Barbiet oli esim. tulivuoressa pulassa ja Ken pelasti ne ja sitten ne muhinoivat). :D :D Ei se hieroja muuten ekan kerran jälkeen oo enää tuntematon, sittenhän se on jo tuttu ;D. Jännä muuten miten minusta ainakin on nimenomaan helpompaa olla "tuntemattoman" hierottavana kuin tutun. Se on "ulkopuolisen" kanssa jotenkin vähemmän intiimiä hommaa, oikein hyvän tutun kanssa voisi olla enemmän sellainen awkward-olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen mä mun muistaakseni teilläkin joutunut barbie-leikkeihin... Muhinoinnit olen kyllä missannut/yrittänyt pyyhkiä muististani... o.O

      Ja yök, nyt kun mietin, niin totta tuo hierontajuttu. Nyt mä en ainakaan voi mennä hierottavaks, kun karmii tuntematon JA tuttu... :P

      Poista
  3. Kiva postausidea! Ehkä joskus talven kylminä tunteina :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä on kiva lueskella! Mullakin muhi hetken aikaa, ennen kuin sain ulos. Oli muuten yllättävän vaikea keksiä kymmenen kohtaa...

      Poista
  4. Ihana :D Sä oot mun vastakohta :D Teen päätöksiä liukuhihnalta, rakastan älypuhelintani, saunomista ja hierojalla käymistä.. mutta Suomalaisesta kahvista olen samaa mieltä. Ei hyvää! Pitääköhän munkin tehdä tämä "en ole koskaan"..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, aika hauska! Tottakai sun nyt pitää tehdä tämä, käyköhän siinä niin, että mä olen sitten tehnyt kaikkea sitä, mitä sun listalla on...? :D

      Poista

Kiitos kommentista! - ¡Gracias por comentar!