lauantai 16. heinäkuuta 2016

Norjan matka osa I - Viaje a Noruega parte I

Koska matkamme kesti kokonaisuudessaan 13 päivää, jaan postaukset useampaan osaan. Ensimmäisessä osassa matkataan Turusta aina Bergeniin asti. Matka alkoi Viking Linen iltalähdöllä Turusta Tukholmaan. Saavuimme sunnuntaiaamuna hiljaiseen Tukholmaan ja starttasimme seitsemän aikaan kohti Osloa. Edessä oli reissun pisin ajomatka, 580 km.

Porque el viaje duró 13 días en total escribo en varias partes. En esta primera parte viajamos desde Turku hasta Bergen. El viaje empezó por la noche con Viking Line de Turku a Estocolmo. Llegamos el domingo por la mañana a un Estocolmo dormido y arrancamos para Oslo sobre las siete. Teníamos delante el trámito diario más largo de todo el viaje, 580 kms.

Matkalla toki pidettiin taukoja. Ensimmäinen oli Mariefredissä, noin tunnin päässä Tukholmasta.
Por supuesto hicimos pausas durante el camino. Primera en Mariefred a una hora de Estocolmo.

Matkalla käytiin kaupassa Karlstadissa ja Osloon hotellille saavuimme viiden aikaan. Majoituimme Sognin kaupunginosassa sijaitsevaan Scandic Olympiatoppen- hotelliin. Hotelli sijaitsee kivenheiton päässä asuntoalueelta, jossa asuin yliopistoaikana norjan kurssin ajan. Illalla tehtiin vielä lenkki läheisen Sognsvann-järven ympäri.

En camino fuimos al súper en Karlstad y llegamos al hotel en Oslo sobre las cinco. Alojamos en Scandic Olympiatoppen, situado en el barrio de Sogn. El hotel está a unos pocos metros de las casas donde viví durante el curso de noruego en la época de universidad. Por la noche caminamos la vuelta del lago Sognsvann.

Seuraavana päivänä aamupalan jälkeen suuntasimme metrolle ja kohti keskustaa. Ostimme kaikille 24 tunnin metrolipun, koska ajelisimme kuitenkin koko päivän ympäri Osloa. Aamupäivällä tsekkasimme Kuninkaanlinnan ja keskustaa sekä Akershusin linnoituksen. Kävimme pienellä lepo- ja ruokatauolla hotellilla ja iltapäivällä käytiin vielä Vigelandin puistossa ja Holmenkollenilla.

El próximo día después del desayuno cogimos el metro para el centro. Compramos un billete de 24 horas para todos ya que ibamos a dar vueltas por la ciudad todo el día. Por la mañana fuimos a ver el Palacio Real y el centro y la fortaleza de Akershus. Tomamos una pequeña pausa en el hotel para descansar y almorzar y por la tarde fuimos a ver el parque de Vigeland y Holmenkollen.

Oslosta matka jatkui kohti Skarsliaa. Pieni laskettelukeskus oli kesäaikaan hiljainen ja hyvänkokoisen majapaikan sai edullisesti. Illalla lähdimme läheisille tuntureille kävelemään ja katselemaan maisemia. Lenkki jäi kuitenkin lyhyeksi lähestyvien sadepilvien takia. Pääsimme onneksi kuivina takaisin kämpille.

De Oslo seguimos hacia Skarslia. Este pequeño centro de esqui es tranquilo en verano y conseguimos un buen apartamento a un buen precio. Por la noche fuimos para los montes a caminar y ver los paisajes. La vuelta quedó corto por la lluvia que nos acercó. Por suerte volvimos secos.

Neljäs matkapäivä vei meidät kohti Bergeniä. Matkalla nähtiin mm. lumisia tunturiylänköjä sekä Vöringsfossen- ja Steindalsfossen-vesiputoukset. Majoituttuamme Grimen Campingin mökkiin lähdeimme vielä illasta katsomaan Bergenin keskustaa.

El día cuatro nos llevó hacia Bergen. En camino vimos altiplanos nevados y las cascadas Vöringsfossen y Steindalsfossen. Después de llevar las cosas en la cabaña en Grimen Camping nos fuimos a ver el centro de Bergen.

1. Hihii, näin teen nojatuolimatkan Norjaan :). Komeita maisemia ja asiallisen näköisiä majapaikkoja.

1. Kätevää, vai mitä! :D
      Ja ne parhaat maisemat on vielä tulossa...

2. Hienoja maisemia! Koiratkin näyttävät niin tyytyväisiltä.

Noita pippelipoikia on sitten muuallakin kuin Brysselissä. ;)

Kiva, että pääsitte niin lähelle opiskeluaikaista kämppääsi, mahtoi tuntua nostalgiselta. Millaista oli käyttää norjaa aidossa ympäristössä? Puhuivatko kaikki yhtä selvästi, vai koitko mitään vastaavaa kuin minä Corkissa? Entä hintataso, onko kaikki mielettömän kallista?

1. Se puisto oli täynnä nakuilijoita! :D
      Olihan se hassua asustella ihan vieressä, napata metro tutulta pysäkiltä ja lenkkeillä järven ympäri. Vaikka siitä on jo sentään 13 vuotta aikaa.

Puhuin koko ajan norjaa, vaikeimmatkin asiat yritin sinnikkäästi selvittää norjaksi ja onnistuinkin. (siitä myöhemmin lisää) Norjalaiset auttavat vastapuolta, eivätkä hämmenny tai vaihda esim. englanniksi jos tekee virheitä. Opetin jopa miehelleni muutamia lauseita ja norjalaiset olivat otettuja, kun hänkin yritti parhaansa puhua norjaa! Pelkäsin ensin länsirannikon nynorskin puhujia, mutta hekin puhuivat onnekseni selkeästi huomatessaan, että minä käytän bokmål-varianttia kielestä.

Kaikki todellakin oli kallista. Bensa oli n.1,50-1,67 / litra, pitsalle kun meinattiin Oslossa, niin margarita olisi yhdessä paikassa maksanut euroissa 16e. Karkkipussia (300g) havittelin kerran kaupassa, mutta se jäi hyllyyn, kun hinta oli päälle 4 euron... Jätskiä kun napattiin välillä, Magnumin tapainen puikko maksoi yli kolmen euroa.

Lauttamatkat ja siltamaksut niin ikään olivat aika tyyriitä. Kolme nenää ja auto oli lautoilla (taidettiin mennä kolmesti) 12 euron paikkeilla. Tämä siis matkasta, joka kesti 10-15 minuuttia. Sitten vielä odotellaan perästä tulevia tietullimaksuja...

3. Oi ompa kiva lukea Norjan reissusta, itse kun olen haikaillut kunnon luontoreissusta maisemiin jo pidemmän tovin. Tämän hetkinen budjetti ja autotottomuus ei ainakaan vielä anna kuitenkaan tilaa reissulle, joten huippua päästä nojatuolimatkalle!

1. Autottomuus on tosiaan osittain Norjan matkan este. Osloon on kyllä edullisia lentoja, mutta se menee sitten enemmän kaupunkiloman puolelle. Vaikka kyllä Oslostakin jo komeita maisemia ja näköaloja löytyy.

4. Varmasti ihana reissu! :) Norjaan olisi kiva mennä, mutta sen kalleus arveluttaa... :P Mut kiva, ku pääsitte reissaa! :) Upeita maisemia siellä totta tosiaan on. :)

1. Onhan siellä kalliimpaa kuin Suomessa, mutta ei tuo nyt ylitsepääsemättömän kallista ollut, kun kokkailtiin itse ruoat ja majoituksissakin tein melkoisen homman etsiessäni suht sopuhintaiset yöpymispaikat.
      Oslo voisi olla kaupunkikohteena kiva, sinne ainakin saa edullisia lentoja. Majoitustakin saa edullisesti, kun vähän etsii (meidän hotelli maksoi 108e/yö/3hlö aamiaisella, sis. koirien lisämaksun). Julkinen liikennekin on suht edullista.

Kiitos kommentista! - ¡Gracias por comentar!