lauantai 15. syyskuuta 2018

Asioita, joissa olen huono - Soy mala en...

Olen jo parista blogista bongannut haasteen, jossa pohditaan, missä asioissa on huono. Suomalaiselle jos kelle sopiva haaste... ;)

Ya he visto en un par de blogs un reto donde la gente piensa en cosas en que son malas. Esto sí es un reto hecho para los finlandeses... ;)

Uinti
Meillä oli ala-asteella lapsia hukuttava uimaope ja kiitos hänen olin viimeinen, joka pääsi lastenaltaasta isoon altaaseen liikuntatunneilla. Vasta seiskaluokkalaisena opin sukeltamaan kiitos rakkaan ystäväni Hehkun, joka oli ensimmäinen, jolle tuli mieleen vinkata, että nenästä voi ottaa kiinni, niin sinne ei mene vettä...

Suomessa asumme lähellä järveä ja Kanarialla lähellä merta, mutta en edelleenkään ole kovin hyvä uimari. Mä olen se, joka äitien ohjeiden mukaan ui edelleen rannan suuntaisesti ja niin että kädet ylttää pohjaan. Aallot ei ole kivoja eikä suolainen merivesi. Tykkään kyllä rantaelämästä ja uimisesta, vaikken siinä hyvä olekaan.

Bañar
En la primaria teníamos una profe de natación cuyo pasatiempo fue ahogar niños y gracias a ella fui la última en las clases de deporte en salir de la piscina de niños a la piscina grande. No fue antes que en la secundaria que aprendí a bucear gracias a mi querida amiga Hehku quien fue la primera a quien se le ocurrió insinuar que si te coges por la nariz, allí no entra agua...

En Finlandia vivimos cerca de un lago y en Canarias cerca del mar pero aún así sigo siendo mala en bañar. Soy aquella que según las instrucciones de las madres baña paralelo a la playa y así que las manos llegan al fondo. Las olas no me gustan ni el agua salada. Me gustan la playa y bañar aunque soy mala en ello.



Kokkaus
Olen saattanut tästä asiasta joskus mainita. Minulla ei ole suuremmin asiaa meidän keittiöön, koska jätän jälkeeni pahoinpideltyjä keittiövälineitä sekä palaneita ruokia. Äitini on keittäjä ja mieheni tarjoilija ja molemmat ovat luvanneet antaa kielteisen suosituksensa pomolleni, jos minua yritetään sijaiseksi kotitaloustunneille. Ja kokkaus on sellainen askare, missä paitsi olen huono, en pidä siitä yhtään.

Cocinar
Puede que esto lo he mencionado alguna vez. No tengo permiso para cocinar en nuestra familia porque dejo atrás utensilios de cocina maltratados y comida quemada. Mi madre es cocinera y mi esposo camarero y los dos han prometido darle una recomendación negativa a mi jefe no ponerme sustituir en las clases de cocinar. Y el cocinar, además de que soy mala en ello, no me gusta para nada.


Väittely
Tämä on sellainen taito, jonka haluaisin oppia. Ei siis kinastelu vaan väittely. Niin, että omaa kantaa osaa puolustaa ja kyseenalaistaa toisen mielipiteen häntä kunnioittaen. Vetoan tässä vaakojen miellyttämisviettiin.

Debates
Esto es algo que quisiera aprender. No discutir sino debatir. Así que defiendes tu punto de vista y sabes cuestionar la opinión del otro respetándole. Aquí me defiendo con el deseo de los libras de gustarles a todos.

Vauvojen kanssa
Vauvat ovat huutavia ja haisevia otuksia, jotka eivät ymmärrä tai osaa tehdä mitään. Kaikki näyttävät samanlaisilta kaljuilta isopäisiltä avaruusolioilta. En ole eläissäni vaihtanut yhtään vaippaa tai vahtinut lapsia saati vauvoja. Jos haluat saattaa Menninkäisen ahdistukseen ja jäykkään olotilaan, anna sille vauva syliin.

Con bebés
Los bebés son criaturas que gritan y apestan y no entienden ni saben hacer nada. Todos parecen alienígenas calvas con cabeza grande. En mi vida he cambiado ni un pañal o cuidado niños ni hablar bebés. Si quieres hacer Lagartera sentirse incómoda, dale un bebé en sus regazos.

Tämmöset vauvat on suloisia! <3 ¡Estos bebés son monos! <3

Kolmiuloitteisessa hahmottamisessa
Muistatteko matikan tunneilta ne tehtävät, missä pahvilaatikko oli avattu tasoksi, laatikon eri sivuille oli piirretty kuvioita ja kysyttiin mikä kuvio on kootussa laatikossa kukkakuvion vastakkaisella sivulla? Pirustako minä sen voin tietää, et olis hajottanu sitä lootaa, niin tietäisit... >=/

En pysty suunnittelemaan vaikkapa huonekaluille uusia paikkoja liikuttamatta niitä tai päättämään kukkia kukkapenkkiin ellen näe niitä sommiteltuna vierekkäin. Silti uhmaan heikkouttani esimerkiksi ommellessa tai neuloessa vaatteita. Harvemmin käytän kaavoja, vaan menen ennemmin saamani ajatuksen pohjalta.

Visualización en tres dimensiones
 ¿Recuerdan en las clases de matemática aquellos ejercicios con un plano de caja de cartón que tenía imágenes dibujado en los lados y te preguntaban qué dibujito está en el lado contrario de la flor? ¿Y debería saberlo yo? Lo sabrías si no hubieras roto la caja... >=/

No puedo planear por ejemplo sitios nuevos para muebles sin moverlos o decidir flores para el jardín sin mirar cómo quedan si las pones una al lado del otro. Aún así reto mi debilidad por ejemplo a la hora de coser y tejer ropa. Pocas veces uso patrones o instrucciones sino voy con la idea que he tenido.


Kanarialainen puoliskoni suunnittelee jo "Asioita, joissa olen hyvä" - postausta. Siitä myöhemmin lisää. Missä sinä olet surkea ja missä loistat?

Mi lado canario ya está planeando un post "Soy buena en...". Pero volveré en ello más tarde. ¿Cuáles son tus puntos débiles y tus fuerzas?

8 kommenttia:

  1. Kivat ja omaperäiset vastaukset olit keksinyt!

    Tuo vauvajuttu nauratti, sillä olen itse lähes yhtä avuton vauvojen kanssa. Tulen kyllä muuten lasten kanssa hyvin toimeen, mutta sellaiset "mitään mistään tajuamattomat" vauvat ovat kyllä aika pelottava juttu. Mulla kuului opintoihin pakollinen päiväkotiharjoittelu, ja onnistuin jotenkin luovimaan senkin läpi niin, ettei mun tarvinnut vaihtaa yksiäkään vaippoja. En minä sitä paskaa pelkää (esim. dementikoiden jätökset ovat paljon ällöttävämpi juttu kuin pienten vauvojen), vaan jotenkin se koko operaatio vaikuttaa niin kamalan monimutkaiselta.

    Väittelytaito ei olisi minullekaan yhtään pahitteeksi! Ja itsekin mietin samaa, että pitäisköhän tehdä postaus niistä asioista, joissa olen hyvä. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yökin jo, kun jouduin pesemään edellisen koirani persamuskarvoista joskus kakkajäänteitä... vaipanvaihdosta ei todellakaan tulis mitään!

      Haastanpa sinut siis myöskin miettimään vahvuuksiasi!

      Poista
  2. Kannattaa ehdottomasti keskittyä miettimään niitä asioita missä on hyvä. Ei tarvitse väittää, että olisi kaikessa paras, mutta ei vaan pidä keskittyä epäonnistumiseen tai huonouteen. Tähän perään on siis ehdottomasti saatava postaus siitä, missä kaikessa oletkaan ihan älyttömän hyvä! :)

    Itselleni en ole koskaan vauvoja/lapsia halunnut, mutta vauvat ovat kyllä huippuhauskoja. Siis silloin kun eivät kauheasti huuda. Minusta on jännää tökkiä vauvoja ja katsoa miten ne reagoivat. Muutamia vaippojakin on tullut vaihdettua, ja se on ihan ok hommaa. Parastahan siinä on se, että vauva on aivan liian pieni ja kyvytön kantelemaan, vaikka vaihtaja tekisi jotain väärin. Pääsee siis kuin koira veräjästä vaikka menisi kuinka huonosti, jos ei ole muita todistamassa tilannetta! Ha!

    Minä olen ihan hirveän huono sietämään ja käsittelemään stressiä. Lisäksi olen to-del-la huono laskemaan päässäni yhtään mitään. Ei onnistu edes yksinkertaiset plussa- tai kertolaskut. Onneksi olen aika näppärä käyttämään laskukonetta. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi vaakaihmiset ovat yleensä yltiöpositiivisia ja keskittyvät kaikkeen hyvään ja kauniiseen ja pyrkivät harmoniaan.
      Toi vauvajuttu oli muuten hyvä havainto, eihän ne mokomat pääse kenellekään kielimään vaikka tekis mitä...
      Mä olen hyvä päässälaskija ja tykkään laskeskella kaikenlaista päässäni.

      Poista
  3. Heh, hauska postaus. Vauvat = ihan sama juttu. Olen ylpeä, etten ole 42 vuoteen joutunut vaihtamaan vauvalle vaippaa ja tästä pidän kyllä kiinni! Koiranpennuille jaksan lepertää. Jos viereen tulee nainen vauvan ja koiranpennun kanssa, en kyllä edes vilkaise vauvaa...ei ole vaan mun juttu.

    Tuo päässälasku on myös mun huonoja puolia, hyvä että menee oikein 7+3. Täytyy tarkistaa melkein sormista.

    Mä olen huono pitämään järjestystä kotona kunnossa. Haluaisin niin, että kaikki tavarat ovat paikoillaan. Menee hetki ja taas olen jättänyt jotain johonkin. Tänään just kaksi puhdasta pyyhettä sain niiden paikoilleen kahden päivän jälkeen. Argh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koiranpentuja ei vain voi ohittaa! Eikä niille tartte vaihtaa vaippoja.
      Mä tykkään järjestyksestä joskus liikaakin. Tosin siivoaminen taas ei liity tähän mitenkään. Voin olla viikkoja siivoamatta, kunhan tavarat ovat oikeilla paikoillaan! :'D

      Poista
  4. Olipa pohdittuja ja hyvin kuvattuja heikkouksia! Itse en useinkaan blogihaasteista syystä tai toisesta innostu, mutta tämä voisi kiinnostaakin. :) Tällaiset jutut eivät nimittäin heti tule mieleen, vaan vaativat juurikin sitä pohdintaa. Itse olen huono ainakin tietynlaisessa rentoudessa ja spontaaniudessa. Jos esimerkiksi luokseni on tulossa yllätysvieras 10 minuutin varoitusajalla, minulle tulee tosi ahdistunut olo kodin siivous-/sotkutasosta, tarjottavista, niistä retkuista, mitä minulla on juuri silloin päällä jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ahdistaa spontaanius niinpäin, että ilmoitetaan että nyt muuten lähdetään kylään johonkin vähemmän tuttuun paikkaan, enkä saa sulatella ja suunnitella (ja panikoida) sitä monta päivää etukäteen. Toimis kyllä tolleen "vieras tulee"-painkin silloin, kun tulija(t) olisi vieraampi(a).

      Poista

Kiitos kommentista! - ¡Gracias por comentar!