maanantai 15. kesäkuuta 2020

Leivonmäen kansallispuistossa - En el parque nacional de Leivonmäki

Ekalle lomaviikolle mahtui toinenkin reissu Jaalan lisäksi. Tällä kertaa otettiin kummitäti mukaan ja ajettiin Leivonmäen kansallispuistoon. Reissuseuralaisillani oli kaikilla (ihmisten tai koirien) iässä jo 70 vuotta tai yli mittarissa, joten valitsimme helppokulkuista maastoa ja rauhallisen kulkutahdin.

Teníamos tiempo para otra excursión en la primera semana de vacaciones aparte de Jaala. Esta vez llevamos a mi madrina con nosotros al parque nacional de Leivonmäki. Porque mi compañía (tanto en la edad de gente como perros) era mayor de setenta eligimos una ruta fácil a ritmo tranquilo.

Kierroksemme alkoi Selänpohjan parkkipaikalta, jossa torstai-aamupäivällä oli vain muutama auto. Päädyimme tekemään hieman muunnellun Harjunkierroksen kurkkauksella Joutsniemeen.

Nuestra vuelta empezó en el aparcamiento de Selänpohja donde una mañana de jueves había sólo un par de coches. Hicimos la vuelta de Harjunkierros un poco modificado con una visita al cabo Joutsniemi.

Matka alkoi leveähköä polkua metsän poikki. Pian puiden välistä alkoi pilkistellä Rutajärvi ja saavuimme Lintuniemen telttailualueelle, jossa on puolikota ja pöydät evästelyä varten. Tässä vaiheessa äitini kaivoikin jo ensimmäiset eväät esille.

Al principio un sendero ancho nos llevó através del bosque. Pronto ya se pudo ver el lago Rutajärvi entre los árboles y llegamos al asadero de Lintuniemi que tenía mesas para picnic. Aquí mi madre ya sacó la comida y merendamos.

Evästauon jälkeen jatkettiin rantapolkua kohti Joutsniemen laavua. Polku oli varmaankin entistä järvenpohjaa, sillä se oli välillä pienten pyöreiden kivien päällystämä; kuin mukulakivikatua olisi kävellyt. Joutsniemen laavulla oli porukkaa ja lisää tuli, joten jatkoimme matkaa harjupolkua pitkin kohti niemenkärkeä. Siellä pidimme seuraavan kahvi- ja huilitauon.

Después de la pausa seguimos por el sendero que recorría la orilla del lago hacia el asadero de Joutsniemi. El sendero probablemente había sido fondo del lago hace años ya que era cubierto de pequeñas piedras redondas. Había gente en el asadero de Joutsniemi y más llegó y por eso seguimos por el sendero que recorría la cima del cabo Joutsniemi hasta la punta. Allí paramos la segunda vez.

Paluumatka mentiin osittain takaisinpäin Joutsniemen rantapolkua ja ihmettelimme keskellä polkua olevia nelikulmaisia kivikasoja. Netistä löytyi tieto, että ne liittyisivät todennäköisesti paikallishistoriaan ja vesijättömaiden rajaamiseen.

En la vuelta caminamos una parte por el sendero de la orilla y nos preguntamos qué serán los montones de piedras de forma cuadrícula en el sendero. Encontré en internet que probablemente son de la historia local de marcar el terreno que salió por elevación de la corteza.

Palattuamme parkkipaikalle seuralaiseni halusivat (taas) pitää ruokatauon. Minä taukoilin muuten vaan, kun viimeiset leivät katosivat parempiin suihin vankan puupöydän ääressä. Paikalla on kyltin mukaan kesäviikonloppuisin kahvila Leivonen. Kilometrejä reissullemme kertyi n.6,5 ja aikaa siihen käytettiin leppoisalla tahdilla n. 4 tuntia.

Al volver al coche mis compañeras querían (otra vez) una pausa para comer. Yo tomé una pausa, ellas los últimos bocadillos. En el sitio según el cartel está cafetería Leivonen los fines de semana en verano. Nuestra caminata fue de unos 6,5 kms y usamos unas 4 horas con nuestro ritmo tranquilito.

Seuraavaksi voi Leivonmäellä lähteä joko Koskikaran kierrokselle tai Luupään ja Kirveslammen kierroksille.

La próxima vez en Leivonmäki se podría hacer o la vuelta de Koskikaran kierros o las vueltas de Luupään y Kirveslammen kierros.