torstai 24. elokuuta 2023

Vedenjakajareitistö Pieksämäellä - Las rutas de divisoria en Pieksämäki

Eräänä heinäkuun viikonloppuna päätimme jälleen tehdä yhden yön minireissun. Tällä kertaa ensin ajeltiin yöksi Jyväskylään, hotelli Green Stariin. Seuraavana aamuna starttasimme kohti Pieksämäkeä. Matkalla tehtiin pieni pysähdys Paltasen suopuistossa.

Un fin de semana de julio decidimos hacer otro viajecito de una noche. Esta vez fuimos primero a Jyväskylä para la noche y quedamos en el hotel Green Star. La próxima mañana arrancamos hacia Pieksämäki. En camino hicimos una paradita en el parque pantanoso de Paltanen.

Pieksämäellä lähdimme katsomaan millainen on Vedenjakajareitistö, johon kuuluu 35 km patikointireittejä ja 40 km maastopyöräreittejä. Vuonna 2017 avattu reitistö lupaa monenlaista luontoa ja mekin ehdimme nähdä erilaisia maisemia kahdella pienellä tekemällämme kierroksella.

En Pieksämäki queríamos ver cómo son Las rutas de divisoria que tiene 35 kilómetros de rutas de senderismo y 40 kilómetros de rutas de ciclismo de montaña. Fue abierto el año 2017 y promete paisajes y naturaleza variados y eso es lo que vimos en las dos rutas cortas que hicimos.

Ensimmäisen lenkin teimme Tahinlammen ympäri. Auton jätimme Tahinlammen uimarannan parkkiin ja lähdimme kiertämään lampea vastapäivään. Reitti on kaksi kilometriä pitkä ja kulkee suomaisemissa. Lenkin varrella on myös puisia taideteoksia.

La primera caminata hicimos alrededor del charco Tahinlampi. Dejamos el coche en aparcamiento de la playa de Tahinlampi y salimos a caminar la ruta al sentido contrario de reloj. La ruta es de unos dos kilómetros y recorre por un paisaje pantanoso. También se puede ver esculturas de madera a lo largo de la ruta.

Polku kulkee pitkälti pitkospuita pitkin, loppumatkasta on perinteisempää polkua. Reitin varrella on levähdyspaikkoja ja pieniä "laitureita" järven rannalla, joilta voi vaikkapa kalastaa. Kierros oli helppokulkuinen ja sopiva pieni jaloittelu vaikkapa automatkan varrelle.

La mayor parte de la ruta recorre por camino de madera, al final hay también sendero de tierra. A lo largo de la ruta hay sitios para parar y pequeños "embarcaderos" que se puede usar por ejemplo para la pesca. El camino fue fácil de caminar y sirve por ejemplo para estirar un poco las piernas viajando en coche.

Vähän matkaa eteenpäin Tahinlammen uimarannalta on Peiposjärventien lossiparkki minne ajoimme seuraavaksi ja lähdimme polkua kohti Kukkarojärven rantaa. Kuljimme pitkin hiekkaharjua ja muutaman sadan metrin jälkeen tultiin rantaan Kukkarojärven lossille.

Un poco más adelante de la playa de Tahinlampi está el aparcamiento de Peiposjärventie. Dejamos el coche allí y seguimos el sendero hacia la orilla del lago Kukkarojärvi. Paseamos por un esker de arena y después de algunos cientos de metros llegamos al ferri de cable de Kukkarojärvi.

Matkasimme äitini ohjastamana lossilla vastarannalle ja kävelimme kangasmetsää läheiseen niemenkärkeen, jossa oli tulipaikka ja laavu. Paikalla oli lapsiperheitä evästelemässä ja me istahdimmekin vain hetkisen ihailemassa maisemaa. Reittiä olisi voinut jatkaa eteenpäin pitkin Kukkarojärven kierrosta, mutta me palasimme samaa reittiä takaisin autolle.

Mi madre nos llevó a la otra orilla y caminamos por un bosque de coníferos a un pequeño cabo cercano donde había un asadero. Había familias con niños allí merendando y nosotros sólo sentamos un ratito para contemplar el paisaje. Se podría haber seguido la ruta y hacer la vuelta de Kukkarojärvi pero nosotros volvimos por la misma ruta al coche.

Vedenjakajareitistön sivuilla on kerrottu kattavasti eri reiteistä ja alueen muista palveluista. Tänne kyllä tekee mieli tulla joskus uudelleen kävelemään muitakin alueen reittejä!

En la página de Las rutas de divisoria cuentan más sobre las diferentes rutas y otros servicios de la zona. ¡Aquí quiero volver otra vez para caminar otras rutas más!

1. Kivan kuuloisia reittejä molemmat, ja hauska tuo lossi! Joutuiko kovasti käyttämään käsivoimia vai liikkuiko lossi helposti?

1. Liukkaasti liikkui! Ensin meinasin auttaa äitiä, mutta todettiin, ettei vaadi paljoa voimaa ja helpompi vetää yksin.

Kiitos kommentista! - ¡Gracias por comentar!